Ouderhulp
Onze school hecht veel waarde aan een actieve betrokkenheid van de ouders.Ouderparticipatie en ouderbetrokkenheid op de basisschool zijn beide essentiële aspecten van de totale ouderbetrokkenheid, maar ze verschillen in hun focus en doelstelling.
Ouderparticipatie
Ouderparticipatie is gericht op het actief betrekken van ouders bij het onderwijs en de bredere schoolactiviteiten. Ouders nemen actief deel aan activiteiten, verrichten vrijwilligerswerk, dragen bij aan het onderwijsproces en ondersteunen de school. Dit alles bevordert een positieve samenwerken tussen kind, ouders en school.
We stimuleren alle ouders om als volgt te participeren binnen de school;
- tijdens de rondleiding wordt aan alle ouders verteld op welke manieren we ouders stimuleren om een bijdrage te leveren aan ouderparticipatie binnen de school.
- tweemaal per jaar sturen we een Parro bericht waarin alle ouders zich kunnen aanmelden voor de diverse ouderwerkgroepen binnen de school.
- aan elke ouderwerkgroepen is zowel een ouder als een medewerker van school gekoppeld die fungeren als eerste aanspreekpunt zodat er korte lijnen zijn met elkaar.
Binnen De Dorpsschool hebben we een aantal werkgroepen. In onderstaande tabel zijn de werkgroepen te vinden, de werkzaamheden die zij verrichten en de aanspreekpunten van deze werkgroepen.
Werkgroep | Inhoud | Voorzitter / Kartrekker |
Medezeggenschapsraad (MR) | Het meedenken en beslissen over onderwijsinhoudelijke keuzes en over de besteding van de vrijwillige ouderbijdrage. | (o) Dirkje Jansen (t) Manon Schaap |
Ouderraad (OR) | Het (mede) organiseren van activiteiten m.b.v. draaiboeken: - Kinderboekenweek - Sint - Kerst - Pasen - Afscheid groep 8 |
(o) Annemiek Brinkerink (t) Jitske Noordijk |
Schoolplein / buitenploeg | Elk laatste weekend van de vakantie maken zij met elkaar het plein netjes en veilig zodat er weer gespeeld kan worden op een schoon en veilig schoolplein. Daarnaast snoeien zij het groen waar nodig. | (o) Marcel Enderink (t) Titia Bogaert |
Oud papier | Een vaste groep ouders die één keer per maand het oud papier ophaalt binnen Bathmen. De betreffende ouders halen hiervoor het benodigde certificaat t.b.v. de veiligheid. De inkomsten komen ten goede aan de OR-gelden. | (o) Peter Goossen (t) Ysanne Leenders |
Handige handjes | Een aantal keer met jaar voert deze groep allerlei 'repareer' klusjes uit binnen en rondom de school. | (o) Nick Ooms (t) Melvin Halkers |
Deco-missie | Ongeveer 5 keer per jaar zorgt deze groep voor een aanpassing van decoratie binnen de school, passend bij het seizoen of de thema's binnen school. | (o) Inge Veldwachter (t) Simone van Kranen |
Moestuin | Nadenken over een goede invulling van de moestuinen en helpen/ondersteunen bij de uitvoering van zaaien en oogsten. | (o) Babke Roeterdink (t) Jitske Noordijk |
Schoolbibliotheek | Het ordelijk en netjes houden van de schoolbibliotheek en de kinderen helpen met het kiezen van het juiste boek. | (o) vacant. (t) Toos Muilerman |
Cluster / Groepsniveau Dagen/tijden worden binnen het cluster afgestemd en worden via het weekbericht gecommuniceerd. |
Leesouders; ouders die kinderen helpen met het correct en vloeiend lezen. Handvaardigheid; ouders die helpen bij het knutselen. Divers; diverse oproepen binnen de verschillende clusters om te ondersteunen waar nodig. |
n.v.t. |
Onder ouderbetrokkenheid verstaan we het gedrag van ouders waaruit blijkt dat zij zich medeverantwoordelijk voelen voor de schoolontwikkeling van hun kind(eren). Dat houdt in dat de ouders (emotioneel) betrokken zijn bij de ontwikkeling van hun kind, de school en de leerkracht. De ouders tonen belangstelling, zorgen dat het kind het huiswerk maakt en begeleiden het kind daarbij, bezoeken de informatieavond en tonen respect voor de leerkracht(en). De kern van de effectieve ouderbetrokkenheid is een niet-vrijblijvende samenwerking tussen school en ouders in het belang van het kind.
Oudercommunicatie
Oudercommunicatie richt zich op het uitwisselen van informatie tussen de school en ouders. Het doel is om ouders om de hoogte te houden en te informeren over het onderwijs en de ontwikkeling van hun kind(eren). Dit gebeurt zowel mondeling als schriftelijk.
Schriftelijk
We houden onze ouders op de hoogte van de ontwikkeling van activiteiten. We maken hierin onderscheid in school- en groep gerelateerde zaken.
Nieuwsbrieven; Iedere periode wordt er op schoolniveau een nieuwsbrief samengesteld vanuit het MT. Hierin staan berichten die van toepassing zijn voor alle kinderen op school. De nieuwsbrief wordt via ParnasSys verstuurd aan alle ouders.
Weekberichten; Wekelijks sturen de leerkrachten per cluster een weekbericht in Parro. Hierin staat groepsgerichte informatie.
Persoonlijke berichten; Ouders en leerkrachten kunnen via Parro een persoonlijk bericht openen ten behoeve van het kind. Hierin kunnen ouders en leerkracht kindgerichte zaken met elkaar delen, die geen mondelinge toelichting nodig hebben.
Mondeling
Ieder kind heeft recht op een goede samenwerking tussen school en ouders. We vinden het belangrijk om vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid te werken aan de (school)ontwikkeling van het kind. Het is van belang dat ouders en school regelmatig met elkaar in contact komen. Hiervoor hanteren wij een gesprekkencyclus. Deze cyclus bestaat uit de volgende gesprekken;
Overleggesprek; Een gesprek kan mondeling of via Parro worden afgesproken en kan door zowel leerkracht als ouders worden geïnitieerd. Er is altijd de mogelijkheid om de leerkracht te spreken wanneer er zorgen zijn of wanneer er vragen leven. Wij hanteren overlegmomenten tussen 14.30 uur en 16.30 uur waarop de leerkracht tijd heeft voor deze gesprekken.
Kennismakingsgesprek(september)
We maken (hernieuwd) kennis en wisselen noemenswaardige zaken uit ten behoeve van de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van uw kind. We spreken verwachtingen uit ten aanzien van de frequentie van de vervolggesprekken en zetten in samenspraak de focus neer voor uw kind in het nieuwe schooljaar. Wat willen we bereiken met elkaar? Vervolgens maken we de nodige afspraken daarover. De kinderen van groep 3 t/m 8 zijn bij dit gesprek aanwezig. Voor groep 8 geldt dat in november in ieder geval het voorlopig advies wordt besproken ten aanzien van het voortgezet onderwijs.
Voortgangsgesprekken (maart en juni)
Wij spreken met de ouders over het rapport en de gegevens uit IEP LVS: wat is geweest en waar gaan we aan werken? Vanaf groep 3 t/m 8 is het kind ook bij dit gesprek aanwezig. Hij/zij presenteert de eigen ontwikkeling aan zijn/haar ouders. In juli gaat de tweede rapportage mee naar huis, hier wordt het jaar mee afgesloten. Naar behoefte van ouders of leerkracht kan een afspraak gemaakt worden voor dit 2e voortgangsgesprek. Voor groep 7 geldt dat in juni/juli in ieder geval het preadvies wordt besproken ten aanzien van het voortgezet onderwijs.
Adviesgesprek groep 8 (januari)
Naar aanleiding van de resultaten van de IEP-toetsen en alle overige gegevens die de leerkrachten gedurende de basisschoolperiode hebben verzameld, wordt in een gesprek met het kind en zijn/haar ouders het advies ten aanzien van het voortgezet onderwijs gegeven. Dit is het laatste officiële gesprek van de basisschoolperiode.