Boeiend (buiten) Onderwijs Bathmen

Canon van Bathmen
Binnen de Canon van Bathmen staan we stil bij de geschiedenis van Bathmen. Eenmaal per schooljaar wordt er in een periode van 2 weken schoolbreed gewerkt aan de zogenaamde 'Canon van Bathmen'. Binnen de Canon krijgen de kinderen onderwijs over verschillende onderwerpen in de omgeving, uiteenlopend van Huize Dorth tot aan de beëdiging van Bathmen als zelfstandige gemeente. Tijdens deze speciale weken leren de kinderen op een actieve en speelse manier meer over de geschiedenis van ons dorp.

Door middel van interessante lessen, creatieve opdrachten en leerzame uitstapjes ontdekken de leerlingen belangrijke gebeurtenissen, mensen en plekken die Bathmen hebben gevormd tot het dorp dat het nu is. Op deze manier krijgen de kinderen niet alleen kennis van vroeger, maar ook een beter besef van hun eigen omgeving en geschiedenis. In de leerjaren 6 en 8 worden er, naast het lesprogramma, nog twee verdiepende activiteiten georganiseerd om de omgeving van Bathmen goed te leren kennen. In groep 6 is dit de wandeltocht door Bathmen en in groep 8 is dit de fietstocht in het buitengebied van Bathmen.


Culturele commissie (CuCo)
De CuCo van de drie basisscholen verzorgt al sinds jaren een deel van het culturele aanbod ten behoeve van alle leerlingen van de Bathmense basisscholen. De commissie bestaat uit zes personen: namens iedere school één leerkracht en één of twee ouders.

De Cuco heeft zich ten doel gesteld om ieder schooljaar een culturele beleving te verzorgen voor alle groepen. Het doel hiervan is om de creatieve ontplooiing van de leerling te stimuleren en het culturele wereldbeeld van de leerling te vergroten. De leerlingen krijgen elk jaar een voorstelling en een workshop aangeboden. De workshops vinden plaats in en om de school. De voorstellingen vinden soms plaats op school en soms op locatie (Cultuurhuus Braakhekke of de Deventer Schouwburg). Om dit zo optimaal mogelijk te realiseren wordt een schema gevolgd, waardoor elke leerling aan het einde van zijn of haar schoolloopbaan kennis heeft gemaakt met zo veel mogelijk facetten van cultuur. Kunst en cultuur zijn onmisbaar voor de vorming van jonge mensen. Cultuuronderwijs draagt bij aan de culturele en creatieve ontwikkeling van kinderen en jongeren. Lessen in muziek, theater en beeldende vorming zijn niet alleen leuk, maar ook nodig voor de algemene brede ontwikkeling. Cultuureducatie is daarom belangrijk in heel het onderwijs. 

Kunstcircuit Deventer biedt elk jaar een cultureel programma aan en scholen bekijken het aanbod via hun website www.kunstcircuit.nl.

Het aanbod bestaat uit de volgende onderdelen:
1. Voorstellingen/concerten
2. Te bezoeken instellingen
3. Workshops/projecten/

De Cuco maakt een keuze. Het uitgangspunt is dat elke groep een voorstelling bezoekt en een workshop krijgt aangeboden. Waar mogelijk werken de drie Bathmense scholen samen en wordt er bij voorkeur een voorstelling aangeboden bij het Cultuurhuus Braakhekke. 

Leerlingen leren op verschillende manieren van kunst en cultuuronderwijs door zelf actief iets te maken of door creatief om te gaan met bijvoorbeeld beeld en geluid. De leerlingen leren een eigen mening te vormen door het kijken en luisteren naar cultuuruitingen, het houden van cultuurbezoeken en het lezen over cultuur. Ook leren zij reflecteren op eigen werk en dat van anderen, zoals van kunstenaars.

Bewegend leren / Beweging in de les 
Onder bewegend leren wordt verstaan het fysiek bewegen in de klas tijdens of naast cognitieve leeractiviteiten. Ook bewegingsactiviteiten buiten de school die gekoppeld zijn aan leren vallen hieronder. 
Het bewegend leren in school valt uiteen in twee onderdelen:

Er kan sprake zijn van beweging tussen de lesactiviteiten: bijvoorbeeld enkele minuten tussen de lessen lichaamsoefeningen doen of op een andere manier bewegen (beweegbreaks).
Er kan sprake zijn van bewegend leren tijdens het vermenigvuldigen, optellen, spellen of tijdens andere leerstof als dit gebeurt in combinatie met bewegingen. 

Diverse onderzoeken tonen aan dat bewegen tijdens het leren een positieve invloed heeft op de hersenactiviteiten. Hierdoor kunnen kinderen zich beter concentreren en neemt de taakgerichtheid toe. Bovendien versterkt bewegen het zelfvertrouwen van leerlingen. Door te bewegen terwijl je leert worden leerlingen mentaal fitter en fysiek actiever. Bewegend leren buiten de klas kan bestaan uit spelvormen waarin duidelijke cognitieve leerdoelen zitten, bijvoorbeeld spellen die gekoppeld zijn aan cijfers, rekensommen, letters of woorden. Waar mogelijk maken we gebruik van bewegend leren om de lesstof actief en interactief te maken. Dit gebeurt echter niet bij elke les structureel, maar wordt ingezet wanneer het passend en effectief is voor de inhoud en het leerdoel."

Buiten / sport activiteiten 
 
Cluster 1/2  Cluster 3/4 Cluster 5/6  Cluster 7/8 
  • Streetwise
  • Schoolreis
  • Sportclinic
  • Boerderij educatie
  • Koningsspelen
  • Streetwise
  • Schoolreis
  • Sportclinic
  • Boerderij educatie
  • Moestuinactiviteiten
  • Koningsspelen
  • Streetwise
  • Schoolreis
  • Sportclinic
  • Boerderij educatie
  • Koningsspelen
  • Sportdag
  • Streetwise
  • Schoolreis
  • Sportclinic
  • Boerderij educatie
  • Sportdag
  • Roefeldag
  • Schoolreis (7)
  • Schoolkamp (8)
  • Kerstbakjes (8)